Kreatif Mimarlık

Bugüne dek uluslarası alanda tasarım ve tasarım yönetimi çalışmalarıyla yaklaşık 1.250.000m²’den fazla sağlık, eğitim, turizm, ticari ve konut projesini başarı ile tamamlayan Kreatif Mimarlık, 1995 yılında İstanbul’da mimar Aydan Volkan, mimar Selim Cengiç ve inşaat mühendisi Mehmet Cengiç tarafından kurulmuş. İnsanlara ve çevreye olumlu etkisi olan, yüksek verimlilikte, sağlıklı ve işlevsel binalar tasarlamayı amaçlayan Kreatif Mimarlık, her proje için öncelikle işverenin hedefleri ve mevcut durumda talep edilen ve gelecekte talep edilebilecek ihtiyaç programlarını dikkate alıyor ve bu bilgileri çevre koşulları ve projenin çevre içerisindeki rolü ile birleştiriyor. Biz de, her projenin başarısının takım çalışması ile zenginleştiğine inanarak tüm tasarım fazlarında bu zenginliğe önem veren ofisin kurucularından Selim Cengiç ile keyifli bir sohbet gerçekleştirdik.

Mimarlık serüveni sizin için nasıl başladı?

Mimarlığa ilgim belki biraz da teyzemin mimar olmasının da etkisi ile küçük yaşlardan itibaren başladı. Yıldız Teknik Üniversitesi’nden 1994 yılında mezun oldum ve Ertem Ertunga Mimarlık’ta çalışmaya başladım. O dönemde şimdi ortağım olan Aydan Volkan da aynı ofiste çalışıyordu ve birlikte iyi anlaşıyorduk. Bir süre sonra bana dışarıdan iç mekân tasarım işleri gelmeye başladı. Ertem Bey’in de görüşünü alıp, ayrı bir ofis açmamın iyi olacağına karar verdim. O zamanlar dil eğitimi almak için Aydan İngiltere’deydi. Gelen projelerin sayısı artmaya ve ölçeği büyümeye başlayınca Aydan’dan destek istedim. Sağ olsun beni kırmadı ve İstanbul’a geldi, birlikte iyi tasarım projeleri hazırlamaya başladık ve 1995 yılında Kreatif Mimarlık doğmuş oldu.

Türkiye’de mimarlığın gelişimini ve bugün geldiği noktayı nasıl değerlendirirsiniz? Gündemin şekillendirdiği mimarlık eğilimleri neler?

Türkiye’de her zaman inşaat ekonomisi canlı olmuştur. Bunun tarihsel, siyasal ve kültürel nedenleri olabilir. Dolayısı ile hemen hemen herkes az ya da çok mimarlıkla veya mimari terminoloji ile ilgilidir. Paranın değerlendirildiği yatırımların ve kazancın ana hedefi mülk olduğu sürece de böyle olacak. Cumhuriyet dönemi sonrasında çağdaş ulus kimliğinin yaratılmasında rol alan mimarlık bugünlerde hakim ideolojilerin aynası olmakta. Diğer yandan devletin en büyük işveren olduğu dönem yerini onlarca, belki yüzlerce büyük yatırımcı ve müteahhitlik şirketine bırakmış durumda. Üzerinde konuşulabilir mimarlık ürünlerinin sahibi artık bu büyük şirketler. Bu şirketler hem farklı olarak ayrışmak hem de piyasa ekonomisi içinde karlı olmak istiyorlar doğal olarak. Bu da mimarların daha hızlı, daha kar odaklı çalışmasını zorluyor. Mimari tasarım sürecinin hızlanması şirketlerin istediği farklılığı yaratmaya yeterince zaman tanımıyor ne yazık ki. Bu da bu dönemin en çelişkili durumlarından biri bence.

Mimari çizginizi, işlerinizi tanımlayan en iyi sözcükler/cümle ne?

Biz tasarım masasının yuvarlak olduğunu iddia ediyoruz. En iyi projeler, mimarın başta, işverenin, mühendislerin, müteahhitin yanda oturduğu bir masa yerine, herkesin eşit söz hakkının olduğu, hiyerarşinin olmadığı bir yuvarlak masa etrafında şekillenebilir.


Aksigorta Genel Müdürlüğü

Şu an üzerinde çalıştığınız proje/projeler ile ilgili bilgi verebilir misiniz?

Şu anda Topkapı’da Koç Üniversitesi Sağlık Kampüsü’nün ikinci aşaması inşa edilmekte. YeniNesil2000 okullarının Bahçeköy Kampüsü inşaatı tamamlandı. Tuzla’daki Piri Reis Üniversitesi Öğrenci Yaşam Merkezi’nin de tasarımı tamamlandı. İstanbul Finans Merkezi’nde iki büyük ofis yapısının tasarımları da son aşamasında. Ankara’da büyük bir konut sitesinin tasarımları tamamlandı, inşaat başladı. Bunların yanı sıra İstanbul’da ve Montenegro’da birer otel ve rezidans projesi, Afrika’da ise iki hastane projesi masamızda.

Büyük ölçekli projelerin yanı sıra küçük ölçekli yapılarla da uğraşıyoruz. İzmir’deki LA Şarapçılık için yaptığımız tadım ve mahzen tesisinden sonra İtalya’da bir başka şarap tadım ve üretim tesisi şu anda tasarım aşamasında.


Piri Reis Üniversitesi

Projelerinizde yüzey tasarımında ne tür malzemeleri kullanmayı tercih ediyorsunuz?

Mümkün olduğunca yerel, proje alanına yakın ocaklardan gelen doğal taşları tercih ediyoruz. Bakım ve temizliği kolay, hijyenik ve eskirken güzel eskiyecek doğal taşların yanında çoğu zaman bu niteliklere sahip seramik kaplama malzemelerini de kullanıyoruz.

Gezip gördüğünüz yerler içerisinde sizi yüzey tasarımıyla en çok etkileyen mekan hangisi oldu?

Sanırım hala Ayasofya bu konuda beni en etkileyen mekanların başında geliyor. Kullanılan doğal taşların zaman içinde kazandığı patinanın cazibesi; eskimeden dolayı oluşan parlaklık, renk ve form değişiklileri emsalsiz.

Duvarda kullanılan malzemelerin mekanın bütününe nasıl bir etkisi olduğunu düşünüyorsunuz?

Duvarlarda kullanılan malzemeler mekanı olduğundan küçük ya da büyük gösterebilir. Bu malzemelerin yansıma oranları, sesi emme özellikleri, dokuları, renkleri, varsa modülasyon boyutları, çizgilerin yönü vs. gibi pek çok kriterin, o mekanda yaratmak istediğiniz atmosfer için her birinin ayrı ayrı düşünülmesi gerekir.

Projelerinizde mimarlığa bakış açınızla müşterilerinizin kişisel ihtiyaçlarını, taleplerini ve yaşam biçimlerini nasıl bir araya getiriyorsunuz?

Yukarıda da bahsettiğim gibi masa yuvarlak; kişisel ihtiyaçların göz ardı ederek kullanıcılara bir makan tasarlanması söz konusu bile olamaz. Ama kimi durumlarda kullanıcılar ne istediklerini tam tarifleyemeyebilirler. Bu da doğal çünkü mimarlık eğitimi mekânsal arzularımızın sistematik olarak anlatılabilmesi için bize bir dil kazandırıyor. Bu dili kullanarak işverenlerin isteklerini mimarlık bilgisine çeviriyoruz.


LA Şarapçılık Tadım Tesisi

Küresel çerçevede yaşanan sorunlar ve değişimler (mülteci sorunu, küresel ısınma, yeni teknolojiler, vb.) ekseninde mimarlığın nasıl bir evrim geçireceğini tahmin ediyorsunuz?

Küresel ısınma zaten uzun yıllardır mimarlık bilimini ve inşaat sektörünü meşgul ediyor. Bu konuda artık standartlar ve genel kanaat oluştu neyse ki. Mültecilik ve göç konusu yeniden alevlenen önemli bir toplumsal sorun. Ne yazık ki bu konuda mimarlara söz düşecek bir aşamaya gelinemediğini düşünüyorum halen; bir şeyler yapmaya gönüllü olsanız da muhatap bulmanız çok zor. Belki bir kaç sene sonra bu konuda meslektaşlarımızın bilgilerini talep eden bir ortam oluşabilir.

Mimarlık dışında da kendinizi çok iyi ifade ettiğinizi düşündüğünüz ilgi alanlarınız var mı?

Spor araba kullanmak ve su kayağı yapmak.


Maphre Genel Sigorta ve Genel Yaşam Yapı Kompleksi

Kreatif Mimarlık
http://www.kreatifmimarlik.com
Hacı Adil Caddesi Asma Sokak No:1 1. Levent İstanbul
+90 212 284 05 15 | info@kreatifmimarlik.com


E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

INSTAGRAM
ARTSTONE